Záujmová činnosť
Komunikačné zručnosti:
- zdokonaľovanie verbálneho prejavu, rozhovory na dané témy,
- rozvoj slovnej zásoby, tvorba viet, jednoduchých, zložených,
- vedieť porozprávať o nejakom zážitku, udalosti, opísať nejakú skutočnosť, osobu,
- nonverbálneho prejavu,
- gestika, haptika, mimika,
- angličtina.
Rozvoj kognitívnych funkcií:
- pamäťové schopnosti, hry na pamäť,
- reprodukcia obsahu,
- zorientovanosť sa v oblastiach života – sociálnej, zdravotnej, legislatívnej.
Sociálne zručnosti:
- počúvanie,
- začiatok rozhovoru,
- vedenie rozhovoru, kladenie otázok, poďakovanie, predstavenie sa, prosba o pomoc, účasť na aktivitách, sledovanie inštrukcií, ospravedlnenie sa, vyjadrovanie vlastných pocitov, zvládanie hnevu, strachu, prejav náklonnosti, využívanie svojich práv, predchádzanie problémom, zvládanie neúspechu, slobodné rozhodovanie sa, vytýčenie vlastného cieľa, koncentrácia na zvládnutie úlohy,
- organizovanie a podieľanie sa na vlastných oslavách – predstava o party, pozvanie hostí, občerstvenie, zabezpečenie, samotný priebeh,
- spoločenské správanie, posilňovanie pozitívnych vzorcov správania v kolektíve a v širšej spoločnosti.
Sebaobslužné činnosti
- samostatné jedenie, pitie, obliekanie sa, úprava zovňajšku, osobná hygiena/ umývanie rúk, zubov.../,
- príprava vecí na ďalší deň, aj zváženie podľa počasia,
- úprava a hygiena prac. miesta,
- poriadok v skrini a skrinkách, balenie použitých osobných vecí domov,
- umývanie riadu, stolov, utieranie riadu, odkladanie riadu, udržiavanie poriadku okolo seba a vo svojej šatníkovej skrinke, udržiavanie a upevňovanie hygienických návykov, obliekanie, vyzliekanie, vešanie si vecí na ramienko, viazanie šnúrok,
- pečenie a varenie, grilovanie, nácvik jednoduchých pracovných úkonov v kuchyni, vedenie k zdravej životospráve.
Stimulácia jemnej a hrubej motoriky:
- samostatnosť presunov za pomoci madla v interiéri, exteriéri,
- vkladacie hry, mozaiky, mozaiky, lego, konštrukčné hry, magnetické hry, nácvik úchopu, drevené kocky, telocvičňa – stavanie geometrických kociek, puzzle, stavebnica – vláčik, navliekanie korálkov, fit lopty, loptové hry, motorická kocka, prechádzky, tanec, chôdza po schodoch, hojdačky, štrikovanie, háčkovanie, písanie domácich úloh / v podstate všetky aktivity a činnosti, ktoré vykonávame/.
Hudobné aktivity:
- spievanie – spoločne, jednotlivo, počúvanie spevu, ozvučovanie skladby hrou na telo, hra na detské rytmické nástroje a ozvučovanie nimi piesne, vytlieskanie rytmu, hádanie skladieb, hra na hudobnom nástroji – vychovávateľka+ sprevádzanie spevom, koncert na želanie, spev, tanec, tanečné aktivity – diskotéky.
Tvorivé dielne:
- zameranie podľa okolností a udalostí počas roka /výzdoby, pozdravy, dekorácie/.
Výtvarné aktivity:
- kresby a maľby na rôzne materiály, koláže, za použitia rôznych techník a materiálov,
- maľovanie – vodovky, tempery, akrylové farby,
- kreslenie – cerusky, pero, fixa, pastelka, farbičky, pastelom, tušom,
- rôzne omaľovánky a vymaľovávanie.
Eko aktivity:
- sledovanie dokumentov o prírode, životnom prostredí, spoznávanie cudzích krajín a kultúr s komentárom a diskusiou počas sledovania, separovanie odpadu.
Čítanie a písanie textu, prvky biblioterapie:
- porozumenie textu, obsahu textu, význam cudzích slov, vysvetlenie významu, aktívne a pasívne čítanie, čítanie podľa obrázkov,
- čítanie vychovávateľky /aj na pokračovanie/, čítanie prijímateľ, opakovanie
- riekanky, básne, tréning nacvičeného textu, čítanie s porozumením – literárny kvíz, hádanie na základe prečítaného textu/aká rozprávka, aké dielo to je/,
- rozvíjanie grafomotoriky – písanie podľa predlohy, nácvik a obťahovanie tvarov.
Hrové aktivity:
- pohybové – loptové hry, rôzne súťaže, hry na fit loptách, bocca, šípky,
- spoločenské – rôzne stolové hry, bingo, activity, domino, pexeso, kartové hry,
- vedomostné – abeceda, albi knihy, vzdelávací interaktívny gĺobus, triedenie kartičiek podľa rôznych tematík, hľadanie rozdielov, meno, mesto, zviera, vec.
Dramatizačné hry:
- activity, remeselníci, hra divadielka, pantomíma – povolania, maňušky.
Pracovné aktivity:
- lepenie, strihanie, trhanie papiera, krčenie papiera, výroba rôznych darčekových predmetov z rôznych materiálov, práca s mydlovou hmotou, práca s voskom, modelovacia hmota, práca s plastelínou, štrikovanie, háčkovanie,
- písanie domácich úloh.
Rozvoj PC zručností, tabletom, notebookom:
- práca s tabletom, práca s interaktívnym glóbusom,
- počítačová gramotnosť – základné prvky ovládania PC,
Športové a pohybové aktivity:
- prechádzky, rôzne loptové hry, rôzne súťaže športové /prekážkové dráhy/, hry na fit loptách, bocca, šípky.
Prvky reminiscencie:
- rozhovor, individuálna práca s poberateľom, spoločné komunity, spolupráca s rodičom + odovzdávanie si informácií.
Bazálna stimulácia: hudba, tanec, dotyky.
Tréning pamäte: domáce úlohy, pracovné listy, pexeso, domino, hádanky, bingo, meno, mesto, zviera, vec, doplňovačky, spájanie podľa čísiel, rôzne kvízy, projektové dni – deň zeme, deň vody, bezpečnosť, prevencie, triedenie odpadu, triedenie ovocie a zeleniny...
Eliminovanie a korekcia nevhodného správanie, podporovanie emocionality:
- komunity, individuálna práca s poberateľom, rozhovory, podpora, motivácia, pochvala,
- hodnotový systém -správne – nesprávne, klady - zápory, vlastnosti ľudí, finančné schopnosti,
- rodinné vzťahy- vybudovanie korektných vzťahov s rodičmi, súrodencami, starými rodičmi, s personálom ZSS,
- zdravie, sexualita rozdielnosť pohlaví, druhotné pohlavné znaky, anatómia pohlavných orgánov, sexuálne deviácie, počatie.
Zvládanie afektívnych reakcií:
- empatia, podpora, pomoc, umožnenie svojho súkromia, deeskalačné techniky, nácvik relaxačných metód, komunikácia,
- zvládanie emocionálnych životných situácií : spokojnosť, nespokojnosť, nesústredenosť, hnev, radosť, smútok a iné.
Orientačné schopnosti: orientácia v čase a priestore, denný režim, orientácia v dennom režime, zaradenie aktivít k času, pohyb po oddelení, v budove, v areáli, vedieť sa zorientovať tam, kde sa nachádzame.
Motivačný systém:
- podnecovanie k využívaniu vlastných schopností a možností s cieľom robiť radosť rodine a okoliu,
- vlastná identifikácia – meno, vek, adresa, info o rodičoch a ich zamestnanie.
Logohry: orofaciálna masáž, dychové cvičenie, oromotorické a artikulačné cvičenia, práca s orfovými nástrojmi, slovné hry, rytmické hry.
Účasť na kultúrnych podujatiach organizovaných skupinami dobrovoľníkov z iných zariadení - krajov v ZSS
Dobrovoľníctvo, rozvoj sociálnych kontaktov
Kino - výber podľa požiadavky klienta
Vychádzky v interiéri, exteriéri
Kvízy a súťaže, krížovky, hlavolamy, prednášky a besedy
Spoločenské hry logické, súťažné, zábavné
Rozvoj duchovného života.